Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2013

Κοινοβουλευτική δραστηριότητα Β.Οικονόμου

Προς: Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας

Θέμα: Χάος στην αγορά εργασίας

Κύριε Υπουργέ,

Μόνο ως τραγική μπορεί να χαρακτηριστεί η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά εργασίας. Τα δημοσιεύματα στα ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα ενημέρωσης διαδέχονται το ένα το άλλο και οδηγούν δυστυχώς στο συμπέρασμα ότι υπάρχει πλήρης κατάρρευση των εργασιακών δικαιωμάτων και πλήρης διατάραξη των εργασιακών σχέσεων. Πολλοί εργοδότες με πρόσχημα την οικονομική κρίση, την τρομακτική διόγκωση της ανεργίας, την ανυπαρξία ουσιαστικά Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, την υποστελέχωση των ελεγκτικών μηχανισμών που βρίσκονται σε κατάρρευση και της συλλογικής επιθυμίας να περιοριστούν τα λουκέτα στις επιχειρήσεις, προχωρούν σε αδιανόητες μέχρι πρότινος ενέργειες. 


Προώθηση συμβάσεων με αμοιβή μετά από τρεις μήνες πραγματικής εργασίας, εκ περιτροπής απασχόληση, μη καταβολή υπερωριών, μισθοί ημιαπασχόλησης (250€/μήνα) σε μεγάλες και κερδοφόρες εμπορικές αλυσίδες όπου ο εργαζόμενος μπορεί να εργαστεί μέχρι και 12 ώρες την ημέρα στις ημέρες υψηλής εμπορικής κίνησης, τουριστική επιχείρηση που αναζητά εργαζομένους με αμοιβή φαγητό και διαμονή, είναι μερικά μόνο από τα νέα ήθη στην αγορά εργασίας που καταγράφουν μεταξύ άλλων έγκυρες ιστοσελίδες όπως το capital.gr και το newpost.gr. Το Υπουργείο Εργασίας μάλιστα αντί να αναλαμβάνει ουσιαστικές πρωτοβουλίες για την ανάσχεση αυτής της πραγματικότητας με κατάλληλα νομικά εργαλεία και με ενίσχυση ουσιαστική των ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους, εμφανίζεται να συμπαρασύρεται σε μια λογική ακόμα περισσότερης διάλυσης της εργατικής νομοθεσίας, συζητώντας όπως αποκαλύπτεται το ενδεχόμενο απελευθέρωσης και των ομαδικών απολύσεων, προσδίδοντας ακόμα περισσότερα εργαλεία αύξησης των κερδών στην κατά τη γνώμη μας κακή επιχειρηματικότητα και καθιστώντας ακόμα πιο απροστάτευτη και ευάλωτη την αδύναμη πλευρά σε μια εργασιακή σχέση που είναι ο εργαζόμενος. Ταυτόχρονα προκαλείται και αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων, μεταξύ όσων αισχροκερδούν σε βάρος των εργαζομένων και όσους διατηρούν εργαζομένους με αξιοπρεπείς μισθούς, ανθρώπινες και δίκαιες εργασιακές σχέσεις για όσο βέβαια αντέξουν. Στην δεύτερη κατηγορία εργοδοτών ανήκει η μεγάλη πλειοψηφία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που απασχολούν μικρό αριθμό υπαλλήλων και προσπαθούν να ανταγωνιστούν τις μεγάλες εμπορικές αλυσίδες. Το αποτέλεσμα όλων αυτών και πολλών περισσότερων πρακτικών που εμφανίζονται και πολλαπλασιάζονται σήμερα στην ελληνική αγορά εργασίας είναι να συμφωνούν όλες οι μελέτες και όλες οι επιστημονικές προβολές της εργασιακής πραγματικότητας στο μέλλον, ότι στην Ελλάδα πλέον επικρατούν συνθήκες εργασιακού μεσαίωνα, η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος αμφισβητείται έντονα, ενώ τα σενάρια για εφαρμογή ενός εντελώς διαφορετικού ασφαλιστικού συστήματος που βλέπουν το φως της δημοσιότητας μέσω έντεχνων διαρροών, μόνο απαισιοδοξία για το μέλλον φέρνουν στο σύνολο των ασφαλισμένων. Οι ευφάνταστες προτάσεις αντιγραφής άλλων ασφαλιστικών συστημάτων που καλύπτουν τις ανάγκες πολιτών άλλων κρατών αλλά καμία σχέση δεν έχουν με την πραγματικότητα στην Ελλάδα, οι φερόμενες ως σκέψεις, προτάσεις τεχνοκρατών για μετατροπή του ασφαλιστικού συστήματος από κοινωνικό και ανταποδοτικό αγαθό σε ατομική ευθύνη και η ενδεχόμενη σύνδεση των συντάξεων με την συνολική περιουσία ή την τεκμαρτή περιουσία, τις άλλες πηγές εισοδήματος ή και το εντυπωσιακότερο σενάριο σύνδεσης με την ιδιοκατοίκηση και την καινοτομία του αναλογούντος ενοικίου, μόνο τρόμο μπορεί να προκαλέσει.
Κατόπιν όλων αυτών και με δεδομένο ότι επίκειται κατάθεση νέου νόμου για το ασφαλιστικό σύστημα στην Ελλάδα,
Ερωτάστε:
1. Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες θα προβείτε και με ποιο χρονοδιάγραμμα ώστε να ενισχυθούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους ώστε αυτοί να διασφαλίσουν ότι τα απομεινάρια της εργασιακής και ασφαλιστικής νομοθεσίας θα εφαρμόζονται απαρέγκλιτα;
2. Ποια είναι ακριβώς τα σενάρια που εξετάζονται για την βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος, ποιες προτάσεις έχουν κατατεθεί συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν απορριφθεί και ποιες είναι οι προτάσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας για την βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος;
3. Ποιοι αποτελούν τις ομάδες εργασίας για το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας, σε ποια κατεύθυνση και με τι οδηγίες σχεδιάζουν ή διαπραγματεύονται σε τεχνοκρατικό επίπεδο το νέο ασφαλιστικό σύστημα;
4. Προτίθεστε να προβείτε σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να υπάρξει Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με δικαιώματα και υποχρεώσεις κοινά για όλους ώστε να αποσοβείται ο αθέμιτος ανταγωνισμός που προκαλεί η βίαιη πρακτική κατάργηση του συνόλου της εργασιακής νομοθεσίας;
5. Έχετε σκοπό να αποτρέψετε κάθε πιθανότητα απελευθέρωσης των ομαδικών απολύσεων που εκτός των άλλων συνεπειών θα επιφέρει και τεράστιες απώλειες εσόδων για τα ασφαλιστικά ταμεία;
6. Σε όλες αυτές τις διαπραγματεύσεις και τους τεχνοκρατικούς σχεδιασμούς ποια είναι η συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων και ιδίως των ινστιτούτων που λειτουργούν στα πλαίσια τους και τα οποία διαθέτουν το κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό για να σχεδιαστεί το βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα που όλοι επιθυμούμε; Υπάρχουν κοινωνικοί εταίροι που δεν συμμετέχουν σε καμία διαβούλευση παρά μόνο στο τελικό στάδιο νομοθετικής επεξεργασίας όταν οι αποφάσεις εν πολλοίς είναι ήδη ειλημμένες και παρουσιάζονται ως δεσμεύσεις έναντι των δανειστών;  


Προς: Υπουργό Υγείας

Θέμα: Εργαστήρια του ΕΟΠΥΥ και η τύχη των εργαζομένων σε αυτά

Κύριε Υπουργέ,

Τις τελευταίες εβδομάδες διεξάγεται μια δημόσια σύγκρουση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας με τους ιατρούς που είναι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ αναφορικά με τις υπηρεσίες υγείας που θα προσφέρει ή όχι ο ΕΟΠΥΥ και γενικά το ρόλο του Οργανισμού στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Είναι σαφές και όλοι συμφωνούμε ότι για να υπάρξει ένα αξιόπιστο και αποτελεσματικό σύστημα δημόσιας υγείας στην υπηρεσία του πολίτη πρέπει να ενισχυθεί σημαντικά η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και να μετατοπιστεί προς αυτή σημαντικό μέρος των παρεχόμενων υπηρεσιών που σήμερα προσφέρονται έστω και με πολλά προβλήματα από το δευτεροβάθμιο υγειονομικό σύστημα, δηλαδή τα νοσοκομεία. Είναι σαφές ότι η γενική πολιτική κατεύθυνση του Υπουργείου είναι να μην αποτελεί στο εξής ο ΕΟΠΥΥ έναν από τους παρόχους υγείας και να εξελιχθεί σε αγοραστή υπηρεσιών υγείας.
Ο μετασχηματισμός του ΕΟΠΥΥ σε φορέα διαχείρισης πόρων υγείας από πάροχο υγείας κινείται στην σωστή κατεύθυνση, εφόσον όμως πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Η διατήρηση δύο παράλληλων και ανεξάρτητων συστημάτων παροχής υγείας προκαλεί μεγάλο δημοσιονομικό κόστος και δεν επιτρέπει την βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, επιστημονικού και βοηθητικού. Η οργανωτική και διοικητική συνένωση των δημοσίων και ασφαλιστικών δομών πρωτοβάθμιας φροντίδας – με σχεδιασμένη και ομαλή μετάβαση στο νέο σύστημα απαιτεί λειτουργικές ρυθμίσεις και πλήρη αξιοποίηση των δομών και της περιουσίας των υποκαταστημάτων του ΕΟΠΥΥ και των Κέντρων Υγείας  και την κατανομή του υπάρχοντος επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες και τα κενά στις υπάρχουσες δομές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας.
Σημαντικός τομέας όμως στην ενίσχυση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας είναι και η ύπαρξη και λειτουργία των εργαστηρίων που υπό την αιγίδα του ΕΟΠΥΥ πραγματοποιούσαν τις απαραίτητες εξετάσεις για τους ασφαλισμένους. Τα μικροβιολογικά, τα ακτινολογικά, τα οδοντοτεχνικά εργαστήρια για παράδειγμα του ΙΚΑ έχουν εξοπλιστεί με χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων όλα τα προηγούμενα χρόνια, διαθέτουν έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό, μηχανήματα σε άριστη λειτουργική κατάσταση ή που μπορούν να αξιοποιηθούν με σχετικά μικρό κόστος εάν συντηρηθούν και αναβαθμιστούν εάν χρειάζεται. Ο τεχνολογικός εξοπλισμός αυτών των εργαστηρίων αποτελεί μια επένδυση του ελληνικού λαού που δεν μπορεί ούτε να ξεπουληθεί ούτε να αποθηκευτεί σε ακατάλληλους πιθανότατα χώρους. Τα σύγχρονα Κέντρα Υγείας, τα πολυδύναμα και περιφερειακά ιατρεία που θα επωμιστούν το έργο της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας χρειάζονται και την συνδρομή αυτών των εργαστηρίων προκειμένου να ανταποκρτιθούν στο σκοπό τους. Χρειάζονται επομένως και το εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό που θα λειτουργήσει τα υπάρχοντα μηχανήματα, θα κάνει τις εξετάσεις και δεν θα χρειάζεται οι ασφαλισμένοι να συνωστίζονται είτε στα νοσοκομεία είτε στα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, φαινόμενο που ήδη παρατηρείται και ακυρώνει στην πράξη την προσπάθεια παροχής αξιοπρεπούς πρωτοβάθμιας φροντίδας. Είναι επίσης κοινά αποδεκτό ότι το απαιτούνται λιγότεροι πόροι από τον ΕΟΠΥΥ και από το δημόσιο σύστημα υγείας εάν λειτουργούν δημόσια εργαστήρια όπως αυτά που λειτουργούσαν στα πλαίσια του ΙΚΑ και του ΕΟΠΥΥ από ότι εάν κατευθύνονται οι πολίτες στα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα.

Κατόπιν όλων αυτών,



Ερωτάστε:

1. Πώς σκοπεύετε να αξιοποιήσετε την τεχνολογική περιουσία που απέκτησε ο ΕΟΠΥΥ από τα ασφαλιστικά ταμεία, ποια είναι η κατάσταση αυτών των μηχανημάτων και των αναλώσιμων, που φυλάσσονται και που σκοπεύετε να τα διαθέσετε;
2. Είναι στους σχεδιασμούς του Υπουργείου Υγείας το σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που όλοι θέλουμε να ενισχυθεί να έχει δυνατότητα πραγματοποίησης των αναγκαίων εξετάσεων ώστε να αποφεύγεται η άνευ λόγου παραπομπή ασθενών και ασφαλισμένων στο δευτεροβάθμιο σύστημα ή σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα;
3. Το σύνολο των εξειδικευμένων και έμπειρων εργαστηριακών υπαλλήλων θα παραμείνει στην υπηρεσία των πολιτών; Που σκοπεύετε να τους τοποθετήσετε και πώς θα διασφαλίσετε ότι θα παραμείνουν στην υπηρεσία του εθνικού συστήματος υγείας οι αναγκαίοι αυτοί εξειδικευμένοι υπάλληλοι;      

      


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.