Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2013

Επίκαιρες ερωτήσεις του Βασ.Οικονόμου στη Βουλή

Προς: Υπουργό Οικονομικών

Θέμα: Εκτός πραγματικότητας οι αντικειμενικές αξίες που καθόρισε το Υπουργείο Οικονομικών στους Δήμους Μαραθώνα, Λαυρίου και Μεγάρων

Κύριε Υπουργέ,

Επανερχόμαστε στο ζήτημα του προσδιορισμού των τιμών ζώνης για τις περιοχές εκτός συστήματος αντικειμενικών αξιών προκειμένου να προσδιοριστεί ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας για τα έτη 2011, 2012 και 2013 (Αρ. Πρωτ. 8682/13.04.10, 6135/22.01.13 και 13134/19.07.13). Στην απάντησή σας στην τελευταία μας ερώτηση, ορθώς αναφέρετε ότι «ο προσδιορισμός της φορολογητέας αξίας των ακινήτων φυσικών προσώπων, για τον υπολογισμό του φόρου ακίνητης περιουσίας τους, γίνεται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στις διατάξεις του άρθρου 32 του ν. 3842/2010. Αναλυτικότερα στις περιοχές των δήμων ή κοινοτήτων όπου δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα, η αξία των οικοπέδων καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, με βάση την κατώτερη τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο οικοπέδου του Δήμου ή της κοινότητας, όπως αυτή προκύπτει σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 3 του α.ν. 1521/1950 όπως ισχύει. 


Για την υλοποίηση της ανωτέρω διάταξης οι Προϊστάμενοι των αρμοδίων ΔΟΥ απέστειλαν εγγράφως την κατώτερη ανά τετραγωνικό μέτρο τιμή οικοπέδου των Δήμων ή Κοινοτήτων αρμοδιότητάς τους, όπως αυτή προκύπτει από τα καταχωρημένα στα οικεία βιβλία συγκριτικών τιμών στοιχεία». Από τα παραπάνω προκύπτουν εύλογα ερωτήματα αναφορικά με την ίση αντιμετώπιση των πολιτών και των φορολογούμενων, αφού αποδεικνύεται στην πράξη ότι για τον υπολογισμό του φόρου ακίνητης περιουσίας το κράτος χρησιμοποιεί δύο μέτρα και δύο σταθμά για τους δημότες κάθε περιοχής. Συγκεκριμένα σύμφωνα με τον α.ν. 1521/1950 για τον προσδιορισμό της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων εκτός συστήματος αντικειμενικών αξιών χρησιμοποιείτε τα συμβόλαια μεταβιβάσεων ακινήτων, δηλαδή τις εμπορικές τιμές, ενώ για όλους τους υπόλοιπους δημότες το σύστημα αντικειμενικών αξιών που έχει ορίσει το Υπουργείο Οικονομικών. Στην περίπτωση μάλιστα του Μαραθώνα και της Νέας Μάκρης παρατηρείται το φαινόμενο δημότης να καλείται να πληρώσει φόρους με τιμές προσδιορισμού τετραπλάσιες από τον γείτονά του! Είναι αδιανόητο διπλανά οικόπεδα να έχουν τετραπλάσια τιμή προσδιορισμού και γι αυτό μάλιστα να ευθύνεται το Υπουργείο Οικονομικών το οποίο αποφεύγει για άγνωστους λόγους εδώ και χρόνια να ορίσει τις αντικειμενικές αξίες αν και ο Δήμος έχει προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες. Ακόμα όμως πιο περίεργη είναι η περίπτωση των Μεγάρων όπου ενώ τα οικόπεδα εκτός συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού πωλούνται προς 3 με 5 χιλιάδες € το στρέμμα, ορίσατε τιμή ζώνης 50 € ανά τετραγωνικό, καθορίζοντας δηλαδή τιμή ζώνης στα 50.000 € ανά στρέμμα! Ο παραλογισμός των τιμών ζώνης συνεχίζεται και στην Κερατέα και συγκεκριμένα στο Επιχειρηματικό Πάρκο Κερατέας, όπου προσδιορίσατε τιμή στα 370€ ανά τετραγωνικό καθιστώντας ουσιαστικά αδύνατη την όποια ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας στην πρότυπη αυτή αναπτυξιακή δομή της περιοχής και της Αττικής. Μάλιστα στην περίπτωση της Κερατέας υπήρχε προηγούμενη απόφαση της Περιφέρειας Αττικής καθορισμού της αξίας των οικοπέδων στα 130 € ανά τετραγωνικό όταν πραγματοποιήθηκε και η οικοπεδοποίηση της περιοχής ώστε να αναπτυχθεί η επιχειρηματική δραστηριότητα. Η απόφαση αυτή προφανώς αγνοήθηκε παρότι ήταν πολύ κοντά στην πραγματική τιμή αγοραπωλησιών των συγκεκριμένων οικοπέδων που είναι κατά προσέγγιση στα 140 € ανά τετραγωνικό! Μάλιστα για τη συγκεκριμένη έκταση του Επιχειρηματικού Πάρκου φαίνεται ότι έχει γίνει ο υπολογισμό στην βάση των υπερκοστολογήσεων των οικοπέδων που γινόταν για την υποθήκευση των οικοπέδων ώστε οι επιχειρήσεις να δανειοδοτούνται με μεγαλύτερα ποσά. Η κακή και μη ελεγχόμενη ούτε από το κράτος ούτε από τις τράπεζες αυτή πρακτική, δημιουργεί πλέον συνθήκες οικονομικής καταστροφής σε περίπου 250 οικογένειες της Κερατέας οι οποίες δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην φορολογία που συνεπάγεται η τιμή των 370€ ανά τετραγωνικό όταν κατέχουν εκτάσεις στρεμμάτων που βρίσκονται μάλιστα «στα αζήτητα» καθώς καμία επιχείρηση δεν πρόκειται να επενδύσει τελικά εκεί εάν καλείται να αγοράσει εκτάσεις βιομηχανικής δραστηριότητας με τόσο μεγάλη φορολογητέα αξία. Ειδικά για τις βιομηχανικές περιοχές θεωρούμε σοβαρό αντιαναπτυξιακό λάθος το γεγονός ότι αυτές αντιμετωπίζονται ως οικιστική ζώνη αποστερώντας ουσιαστικά την δυνατότητα των καθορισμένων αυτών περιοχών να λειτουργήσουν ως αναπτυξιακά κέντρα.

Κατόπιν όλων αυτών,
Ερωτάστε:

  1. Προτίθεστε να τροποποιήσετε την υπουργική απόφαση καθορισμού τιμών ζώνης για της εκτός συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού αξιών περιοχές λαμβάνοντας υπόψη τις αντικειμενικές αξίες που έχουν οριστεί στους οικείους Δήμους ώστε να αποφεύγονται οι τεράστιες αποκλίσεις που σήμερα παρατηρούνται και να μπορούν οι ιδιοκτήτες να συμμετέχουν με φορολογικά δίκαιο τρόπο στην προσπάθεια ενίσχυσης των εσόδων του κράτους;
  2. Ειδικά για τις βιομηχανικές περιοχές προτίθεστε να ορίσετε διαφορετικό σύστημα προσδιορισμού των αξιών ώστε να μην λειτουργεί η φορολογητέα αξία των μεγάλων οικοπέδων που απαιτούνται για τη βιομηχανική δραστηριότητα αντικίνητρο για επενδύσεις και για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας;
  3. Σε περίπτωση θετικής ανταπόκρισής σας στο δίκαιο αυτό αίτημα προτίθεστε να επαναπροσδιορίσετε τους Φόρους Ακίνητης Περιουσίας των ετών 2011, 2012 και 2013 λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη σας ότι οι ιδιοκτήτες των ακινήτων αυτών δεν μπορούν να αποπληρώσουν τους τόσο υψηλούς φόρους που καθορίστηκαν;




  4. Προς: Υπουργό Οικονομικών

    Θέμα: Μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης

    Κύριε Υπουργέ,

    Επανερχόμαστε στο ζήτημα του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Πετρελαίου Θέρμανσης (Αρ. Πρωτ. 5249/18.12.2012) στην οποία ποτέ δεν απαντήσατε για ευνόητους μάλλον λόγους. Όπως ορθώς είχαμε προβλέψει ο καθορισμός υψηλού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης λειτούργησε αποτρεπτικά για τους καταναλωτές γεγονός που αναπόφευκτα μείωσε και τις δυνατότητες προσπορισμού εσόδων για το ελληνικό κράτος. Ταυτόχρονα η υψηλή επιβάρυνση με φόρους της τιμής του πετρελαίου κίνησης λειτουργεί ανασταλτικά και για την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων ενώ επιβαρύνει υπέρογκα τις τιμές μεταφοράς προϊόντων με συνακόλουθο αποτέλεσμα την επιβάρυνση του λεγόμενου «καλαθιού της νοικοκυράς»,την μείωση της κατανάλωσης και τελικά την μείωση των εσόδων του κράτους από την έμμεση φορολογία. Το επιχείρημα της εξίσωσης των φόρων πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης ως μέτρο αντιμετώπισης της λαθρεμπορίας καυσίμων είναι ορθό, δεν εξηγεί όμως την υπερβολικά υψηλή τιμή της επιβάρυνσης. Με το σκεπτικό αυτό προτείνουμε να διατηρηθεί μεν το μέτρο της εξίσωσης των φόρων επί του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, να παραμείνουν δηλαδή ίδιες οι επιβαρύνσεις για το πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, αλλά να καθοριστεί ο φόρος σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από τα σημερινά. Η εκτίμηση μας είναι ότι εάν το πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης διατίθενται σε τιμές κατά πολύ χαμηλότερες (το πολύ στο ένα ευρώ ανά λίτρο όταν αυξάνεται πολύ η διεθνής τιμή του πετρελαίου), η κατανάλωση θα αυξηθεί κατακόρυφα φέρνοντας τελικά πολύ μεγαλύτερα έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό. Παράλληλα θα μειωθεί σημαντικά το κόστος παραγωγής για όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το πετρέλαιο ως ενεργειακή πηγή και θα μειωθεί σημαντικά και η επιβάρυνση των προϊόντων υψηλής κατανάλωσης όπως είναι τα είδη πρώτης ανάγκης από την μείωση του κόστους μεταφοράς ενισχύοντας και πάλι τις δυνατότητες κατανάλωσης. Ταυτόχρονα στη χώρα μας θα είναι δυνατή η αύξηση των όγκου χερσαίων μεταφορών από τρίτες χώρες που θέλουν να χρησιμοποιήσουν τις υποδομές της χώρας και των λιμανιών της ως διαμετακομιστικά κέντρα και το αποφεύγουν λόγω του κόστους χερσαίων μεταφορών, γεγονός που θα συνεπάγεται επιπρόσθετες πηγές εσόδων για τον κρατικό προϋπολογισμό. Τέλος, η προτεινόμενη μείωση του φόρου θα καταστήσει ασύμφορη τελικά την μετακίνηση των κατοίκων της Βόρειας Ελλάδας στη Βουλγαρία και τα Σκόπια μόνο για την προμήθεια καυσίμων και μέσων θέρμανσης. Θεωρούμε ότι η δραστική μείωση του συγκεκριμένου έμμεσου φόρου, ο οποίος επηρεάζει άμεσα το επίπεδο και το κόστος διαβίωσης στη χώρα μας, θα έχει πολλαπλά οφέλη τόσο για την συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού όσο και για την επίτευξη μεγαλύτερης ανταγωνιστικότητας για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Η διατήρηση τέλος της εξίσωσης του φόρου επιτρέπει την διατήρηση του σκεπτικού αντιμετώπισης της λαθρεμπορίας καυσίμων.

    Κατόπιν όλων αυτών,

    Ερωτάστε:

    Προτίθεστε να προβείτε σε δραστική μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης καυσίμων σε ότι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης ούτως ώστε να επιτύχετε αύξηση των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού από την αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων και την αύξηση της κατανάλωσης που συνεπάγεται η μείωση των τιμών από τις φθηνότερες μεταφορές; 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.